YOG 2016 Kort fortalt

Sammen med Netlife Research vant vi oppdraget med å lage løsningene for Lillehammer Youth Olympic Games 2016. Et stort oppdrag med stramme tidsrammer og ekstremt høye krav til teknisk oppbygging og driftsmiljø. Her er noen trafikk highlights: 

  • 310.000 unike brukere på 14 dager
  • 1,7 millioner sidevisninger
  • 191 land besøkte siden i løpet av lekene
  • 50.000+ nedlastinger av iOS og Android
  • 100% oppetid 
YOG Black

Lillehammer Youth Olympic Games 2016

Bakgrunn og hensikt

Games Time Website (GTW) var  arbeidstittelen for nettsiden som i de siste månedene i oppkjøringsfasen, under og en kort periode etter lekene skulle være den primære informasjonsplattformen for Lillehammer Youth Olympic Games 2016.

De strategiske og operative målene for GTW utviklet seg i takt med prosjektet. Fra å være en forholdsvis enkel nettside, som primært formidlet hva organisasjonen var, til å bi den primære informasjonskanalen for publikum og deltakere under selve lekene. Nettsiden spilte en nøkkelrolle i å formidle lekene til allmennheten. Den skulle skape interesse rundt sports- og kulturarrangementene, tiltrekke besøkende, og inspirere lokal ungdom til å delta i aktiviteter før og under lekene. Profilering av sponsorer utgjorde også en viktig mulighet for å utnytte nettsidens markedsverdi.

GTW før åpningen

Nettsiden 8 timer og 52 minutter før åpningen av lekene

En omfattende kulturfestival ble arrangert i tilknyting til Lillehammer 2016, og denne ble koordinert og promotert gjennom en egen nettløsning tilknyttet GTW

Som oppkjøring til Ungdoms-OL skulle det gjennomføre en nasjonal fakkelturné, hvor formålet var å sette søkelyset på unge ildsjeler som skaper idrettsglede og aktivitet i sine egne lokalmiljøer.

Quote

Vi er veldig godt tilfreds med leverandørens sitt arbeid. Det har blitt levert et sluttprodukt som står til lekenes visjon Go beyond. Create tomorrow. Nettsiden er ulik noen annen Olympisk nettside, i positiv forstand. Samtidig har veien til dette resultatet vært forankret i et mål om å løse brukeroppgaver på best mulig måte, ikke nybrotsarbeid for nybrotsarbeidets skyld.

— Michael Eriksson, Lillehammer Youth Olympic Games

Multikanal

GTW skulle knytte den digitale opplevelsen av Lillehammer 2016 sammen. Nettbasert informasjon for flere av målgruppene ble basert på tredjepartsløsninger, med ulike behov for integrasjon i GTW. Samtidig var også koblingen mot sosiale medier viktig for å sikre økt brukerinvolvering og synergieffekter i – og på tvers av – ulike digitale kanaler.

GTW løsningen, bygget på eZ Publish, ble etterhvert selve kjernen i en fullskala multikanal løsning. GTW ble koblet opp mot og delte informasjon og innhold med blant annet iOS og Android apper, informasjonsskjermer og flere andre tredjepartstjenester. Løsningen ble i tillegg koblet opp mot trykkeritjenester for daglig generering av dagens program. 

iOS og Android appene ble lastet ned over 50.000 ganger under lekene. Til sammenligning så bor det ca 26.000 personer i Lillehammer...

Arkitektur og teknologi

Løsningen for Lillehammer Youth Olympic Games 2016 skiller seg ut fra vanlige nettsideprosjekter på en rekke områder, en av de viktigste for oss var at alt kom til å skje i løpet av drøye 14 dager. Godt over 310.000 unike brukere skulle få sitt informasjonsbehov dekket i løpet av 14 dager. Løsningen vi valgte måtte ta høyde for dette å være klare til å håndtere trafikken.

Som plattform for GTW valgte vi eZ Publish Enterprise, mye på grunn av de gode integrasjonsmulighetene, men også fordi den er en solid og robust plattform som lett kan håndtere store mengder data og informasjon. eZ Publish ble driftet med Amazon EC2, lastbalansert med Akamai CDN

GA for YOG2016

Oppsummering

For oss har prosjektet for Lillehammer Youth Olympic Games 2016 vært er en sann glede, fra start til slutt. Alle rykter om at IOC (Den internasjonale olympiske komité) skulle være vanskelige å jobbe med, ble raskt lagt til side. Designet ble godkjent av IOC på under to uker, uten innvendinger, noe som er rekord i både leveranse og godkjenning i en slik byråkratisk organisasjon. I  prosjektet ble det levert:

  • frontend og backend til løsningen
  • grafisk design og brukeropplevelse
  • interaksjonsdesign
  • iOS og Android apper, tett integrert med nettsidene
  • Integrasjoner, ODF og Omega
  • Systemutvikling
  • On-site support og brukerstøtte

Totalt ble det levert 5 nettsteder og 2 mobilapplikasjoner, i løpet av de 6 månedene vi hadde til rådighet.  

Quote

«Vi kom til Seeds med store ambisjoner, stramme budsjetter og en enda strammere tidsplan. Men gjennom et tett, intensivt, morsomt og konstruktivt samarbeid landet vi på et konsept og utviklet en løsning som ble meget bra – og som i ettertid viste seg å bli kanskje den aller viktigste suksessfaktoren i vårt info- og promoarbeid undervegs i arrangementet. Løsningen høstet skryt fra både gausdøler og canadiere, og har nå langt på vei blitt benchmark’en for andre store event-apper i Norge og i OL-sfæren. Topp stemning!»

— Eirik Høyme Rogn, Head of Culture & Education - Lillehammer 2016 Youth Olympic Games

Lurer du på hvordan Seeds kan hjelpe deg på mobil? Ring oss og slå av en prat!