Norsk Toppfotball

NTF er en interesseorganisasjon bestående av de 32 fotballklubbene som spiller i Eliteserien og OBOS-ligaen. I løpet av en sesong spilles det 480 kamper med til sammen cirka 2,3 millioner tilskuere. Toppfotballen i Norge engasjerer bredt, også utenom kampdagene. Hver dag spiller titusenvis av norske barn og unge fotball, enten organisert eller uorganisert. Mange av dem har et norsk favorittlag eller norske fotballspillere som sine store forbilder. I tillegg til å inspirere en hel fotballnasjon, jobber toppklubbene aktivt for å spre kunnskap og aktivitet rundt fotballen.

Quote

Formålet med prosjektet var å anskaffe en ny medieplattform som skulle benyttes av samtlige 32 fotballklubber i Eliteserien, OBOS-ligaen, samt ligasidene eliteserien.no og obos-ligaen.no

— Thomas Torjusen, Medie- og IT sjef Norsk Toppfotball

Konseptet

Fokus på kampen

Nettstedene er bygget opp etter et responsivt vertikalt design med hovedfokus på mobile enheter. 
Det er jobbet mye med strukturering og fokusering slik at den viktigste informasjonen alltid er på klubbenes forsider.

Det er utviklet en rekke moduler og løsninger som hjelper klubbene å sikre gode brukeropplevelser for deres supportere.
En funksjonell videospiller, samt store og tydelige bilder med god kvalitet er løftet opp som viktige bidragsytere.

Nettsidene til klubbene skal forsterke klubbenes fokus og understøtte arbeidet med å få flere personer på kampene. 
Det er derfor utviklet en kampmodul med 3 forskjellige modus – en før kamp, en under kampen og en etter kamp. 
Denne vil gi relevant informasjon for brukerne av nettsidene og gi enkel tilgang til å kjøpe billetter. 
Selvsagt i klubbenes egne farger og uttrykk.

Innhold er design

I forbindelse med opprettelsen av de nye klubbsidene fokuserte vi mye på at innhold er design. Dette tas opp gjennom store bilder som sørger for fokus på det man skriver om.

Innholdet er derfor en hoveddel i designet, men man har i tillegg sett på klubbenes logo, farger og mønstre for å kunne forsterke klubbfølelsen.

Det benyttes store overskrifter for å få frem tydeligheten på hva man ønsker å kommunisere.

I selve artiklene har klubbene fått en rekke moduler for å sikre gode leseopplevelser i alle digitale kanaler.
Løsningen er laget responsiv med fokus på mobil først, noe som stemmer godt med bruken da rundt 70% av brukerne besøker klubbenes nettsider via mobile enheter. Den tekniske delen av løsninger er bygget på Enonic XP og Qbrick video løsning.

Samarbeidet med Norsk Toppfotball vil fortsette i mange år, og vi vil optimalisere løsningen fortløpende.

Quote

Den nye hjemmesiden er som en helt ny verden. Enkelt, oversiktlig, mobiltilpasset og mye enklere å jobbe med. Nå blir hjemmesiden en viktig kanal igjen!

— Mediesjef i Lillestrøm, Ståle Lindblad

Tid ble en utfordring

Den største utfordringen i prosjektet var tiden. Vi hadde snaue 8 måneder til å realisere, teste og forankre 42 nettsteder. 
I tillegg til å få på plass et design som fremstilte klubbenes særegne stil, var det også en rekke tekniske integrasjoner som skulle gjennomføres.
Det er en ekstremt kompleks løsning som stiller store krav til teknisk plattform. 

Ved hjelp av bunnsolid prosjektledelse og god styring både hos oss, Netlife Research, Qbrick og Toppfotballen, ble samtlige nettsider lansert i henhold til tid og budsjett.
Løsningen har bygget på Enonic XP.

Mer informasjon

Vil du vite mer om dette prosjektet eller lurer du på hvordan vi kan hjelpe deg eller din bedrift.

Da er du selvsagt hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.

Steinar Magnussen

Forretningsutvikler
+4795731083

Eirik Mikalsen

Daglig leder
+4791714141