Hvor rask bør en nettside være, og hvorfor er det viktig?

Er du opptatt av å øke trafikken til nettsidene og holde en god plassering i Google bør du også jobbe med ytelsesforbedring av nettløsningen. Indirekte er det flere aspekter av raske nettsider som kan ha en påvirkning på rangering i Google. Gode, raske løsninger engasjerer, skaper tillit og beholder brukere over tid som i gjengjeld øker konverteringsgrad og deling, både digitalt og analogt.

Dette er fordi brukere som må vente mer enn 3 sekunder på lastetid har over 50% risiko for å avbryte og gå videre til en ny side. For hvert ekstra sekund det tar å laste nettsiden er det estimert 11% tap i trafikk til siden og 7% tap i konvertering. Dermed er det utrolig viktig å fokusere på brukeropplevelsen inne på hjemmesiden. Sider som ikke holder god kvalitet, ytelse eller ikke oppfyller brukernes forventninger, vil i mange tilfeller kunne rangere dårligere enn tilsvarende sider som oppfyller kravene.

I de siste årene har Google i økende grad hatt fokus på hastighet og det de kaller page experience, og det er derfor en god strategi å tenke på ytelse i ethvert webprosjekt.

De fleste vet mye om nettløsningen sin, det være seg antall brukere som besøker løsningen, salgstall i en nettbutikk, hvor mange som mottar og leser nyhetsbrev osv. Dette er KPI-er som det er forventet at en følger med på, men mange aner ikke hvor rask eller responsiv løsningen er for sluttbrukeren. Ikke fordi de ikke synes det er viktig at sluttbrukeren er fornøyd, men de vet ikke hva som skal måles på, hvilke tall som er bra eller hvordan hastighet skal testes på en god måte. Websider skal ideelt sett kunne lastes inn på under to sekunder.

Bakgrunn og eksisterende målinger

Google har mange kriterier for hva som oppfattes som en god nettside. De mener at trege sider gir en dårlig brukeropplevelse og straffer slike sider ved å gi dem en lav synlighet i søkeresultater. I 2012 lanserte Google SpeedIndex, en enhet som forklarer hvor fort det visuelle på en side blir lastet inn og synliggjort. SpeedIndex måles i millisekunder og jo lavere verdi jo bedre. Google sier at dette tallet er en nyttig faktor for å måle forskjeller på nettsider, men bør sees på i sammenheng med andre målepunkter som load time, start render, time to first byte og andre nærliggende faktorer som antall forespørsler mot server og vekten på siden i megabytes. Andre faktorer de har brukt for å avgjøre om en nettside holder mål eller ikke er:

  • Sikkerhet: SSL sertifikat er gyldig og implementert på en god måte.

  • Trygghet: Er det noe malware eller villedende taktikk på siden?

  • Ikke-invaderende: Bruk av unødvendige eller forstyrrende pop-ups.

  • Mobilvennlighet: Kan det navigeres godt på mobil?

I tillegg til dette finnes det en rekke ulike parameter som kan brukes til å teste hastigheten til en nettside, hvorav mange kan bli relativt tekniske og forvirrende. Det er flere måter å gjøre en nettside rask på, men først må det avdekkes hvor skoen trykker. Ved å gjennomføre en analyse av nettstedet og finne de mest brukte sidene på nettstedet, eller gå gjennom sidemaler i løsningen, kan vi finne steder som trenger ytelsesforbedring.

Ytelsesforbedring kan grovt deles inn i tre grupper.

  • Server: Det kan optimaliseres på servermiljø og beliggenheten.
  • Hvordan koden og HTML er bygd opp og kvaliteten på disse.
  • Innholdsproduksjonen som f.eks. bilder, video eller annonser. 

I alle disse gruppene finnes det enkle oppgaver som kan utføres raskt, samt mer kompliserte oppgaver som krever mer gjennomgang. Noe er lavthengende frukt som kan ha en umiddelbar effekt, f.eks. endring av tekstlig innhold eller skalere bilder riktig for web. Andre oppgaver er viktige selv om de ikke er så synlige med det første siden det kan ta tid før endringene reflekteres i søkemotorene, som f.eks. endringer i serverkonfigurasjon og antall forespørsler mot server. Mange tiltak er små og i seg selv ikke så utslagsgivende, men i sum kan det ha betydelig påvirkning.

Viktigheten av kontinuerlige målinger og hvordan dette kan oppnås

Innhold og markup er fremdeles viktig for SEO, men brukeropplevelse og hastighet blir viktigere i tiden fremover. Flere og flere bruker mobile enheter og surfer uten wifi, og vi er blitt godt vant og er kravstore, noe som gjør at ytelsen på løsningene bør tunes så langt de kan.  Det er mange verktøy som kan brukes og måter å måle ytelsen på en nettside på, men nå gjør Google det enda litt mer tydelig hva de ønsker seg av en løsning. Vi anbefaler å ha ytelse på agendaen allerede i starten av utviklingsfasen for å kunne passe på at løsningen kommer raskt og riktig ut av startblokken. Samtidig er det viktig å kontinuerlig måle i etterkant av et prosjekt hvor det stadig blir gjort endringer både i kode, innhold og design. Får å få et ekstra fortrinn mot konkurrenter kan det også være på sin plass å sammenligne lignende løsninger for å passe på å gjøre seg litt mer synlig enn konkurrenten. Trender viser at 90% klikker kun på søketreff fra den første siden og mobilbruker sier seg fornøyd med de 2-3 første treffene. Det er derfor kritisk å være god på SEO og ytelse for å sikre at nettløsningen kommer så høyt som mulig. 

Hva kan vi hjelpe med?

Vi har ekspertisen rundt ytelse og SEO og jobber tverrfaglig med analyse, marketing, utvikling og design for å identifisere og forbedre løsningen på best mulig måte. Vet du hvor godt din nettside scorer eller hvor rask den er i forhold til konkurrenter? Lurer du på om dere opprettholder retningslinjene og kravene i forhold til Google og andre søkemotorer?

Hvis du vil ta en prat med en rådgiver om hvilke tiltak som kan være med på å skape vekst for din bedrift – book et møte med oss.

Kontakt: Meis Qais eller Marcus André Solum