Teknologi er forretningskritisk problemløsing

Teknologi handler ikke bare om systemet i bakkant, det handler om forretningskritisk problemløsing. Det bør alle beslutningstagere ha et forhold til.

En litt typisk situasjon

Workshops, konseptualisering, interaksjonsdesign, tone of voice, wireframes og design. Alle disse begrepene har du antagelig blitt presentert i forkant av et digitalt prosjekt. Du sitter i møter og skal ta standpunkter og avklare prosesser før prosjektet i det hele tatt er ordentlig i gang. Omfattende? Absolutt. Viktig? Uten tvil. Det jeg forundrer meg over er hvorfor ikke teknologien som virkelig skal løse utfordringen får like mye oppmerksomhet. 

Det ene utelukker ikke det andre

Et godt fundament, som er ansikt utad for merkevaren din og som definerer hvordan kundene skal bruke løsningen din, er svært viktig. Det skal aldri undervurderes. Mitt poeng er at man også skal ha en konkret oppfatning av hvordan du vil at løsningen skal ha positiv effekt for dit du vil i fremtiden. Du implementerer et nytt system i bedriften din. Et system som ansatte skal jobbe med daglig og som bedriften din skal ha i verktøykassen for fremtiden.

Få fundamentet på plass

Etter et langt designprosjekt er det flere ting du skal ta stilling til. Her kommer et viktig poeng. Dette er beslutninger som er viktige. Forretningskritisk viktige. Et digitalt prosjekt går som oftest på tvers i en bedrift, spesielt nettbutikker. Løsningen skal antageligvis snakke med flere systemer man har internt. Den skal kanskje hente informasjon om produkter, lagerstatus, den skal sende bestillinger til et annet system, du skal kanskje hente/sende informasjon om kunder og annet eksternt innhold. Bruk tid på å få dette fundamentet på plass. Du vil ikke at huset ditt står på ustø grunn. 

Løsningen som utvikles skal være skalerbar. Du har klare ønsker og problemer i dag, men det kommer en dag i morgen. Bedriftens ønsker og problemer som kommer i fremtiden er ikke nødvendigvis i klartekst enda, men teknologien skal klare å møte morgendagen. Du vil at løsningen er en problemløser. 

Analyse og optimalisering

Prosjektet blir lansert med stormende jubel etter måneder med hardt arbeid. Prosjektet er live, som man sier. Man skulle tro at prosjektet er ferdig. På ingen måte. Det er nå prosjektet egentlig starter. Butikken din er åpen for alle. 

Ha definerte KPIer. Definer disse tidlig. KPI, som er en forkortelse for Key Performance Indicator, er egentlig bare en fancy forkortelse på måleparametere for hva du vil oppnå med løsningen. 

Det aller viktigste er at du har få definerte KPIer. Unngå at du sitter og analyserer for å analysere, men at du faktisk tar dataen videre for å optimalisere, både i forkant og i bakkant av løsningen. På den måten blir løsningen en suksess for kundene dine, og ikke minst for deg.

Løsningen er motoren. Velg riktig og ta vare på den motoren. Teknologi handler ikke lenger bare om systemet i bakkant. Teknologi handler om forretningskritisk problemløsing og det er verdt oppmerksomheten din.

 

Kan vi hjelpe deg? Ta gjerne kontakt.

Espen_Mohn_Halvorsen
Espen Mohn Halvorsen Leder e-handel +4792818577