Ny medieplattform for Norsk Toppfotball

Toppfotball engasjerer bredt, og mye av engasjementet skapes på klubbenes nettsider, som
er avhengige av nytt og friskt innhold hver dag. Derfor trenger klubbene fleksible nettsider som er enkle å oppdatere, bidrar til å styrke lagånden og er tilpasset vår mobile hverdag.

Oppdraget

Norsk Toppfotball, som organiserer fotballklubbene i Eliteserien og OBOS-ligaen, ønsket en splitter ny medieplattform der klubbene kunne utvikle sine egne nettsteder. I praksis betød det over 40 unike nettsteder for 2,3 millioner forventningsfulle fans. For Seeds betød det den største og mest kompliserte installasjonen vi noen gang har gjort.

Resultatet

Vi utviklet et system der klubbene kunne oppdatere sidene sine på en enkel og effektiv måte. Vi var også opptatt av at klubbene ikke bare skulle få en ny nettside i fanget, og la stor vekt på opplæring og oppfølging underveis og i etterkant. Vi utvikler også hele tiden nye moduler og verktøy for plattformen. I tillegg har vi lagt til en partnerportal for alle som sponser klubbene, noe som vil gjøre det mer attraktivt å være partner.
I dag drifter vi de 43 ulike nettsidene for Norsk Toppfotball og er både glade og stolte over at vi leverte en så omfattende løsning på budsjett og innen en knapp tidsfrist.

Vi ønsket å skifte ut vår gamle medieplattform, som ikke var tilpasset mobilbruk, og som var tungvint å endre. Seeds kom seirende ut på cms-leveransen fordi de tilbød en svært fleksibel løsning hvor fotballklubbene fikk god kontroll over egne nettsider. I tillegg viste Seeds stor fotballforståelse og skjønte raskt hvilke behov vi hadde. Thomas Torjusen, medie- og IT-sjef i Norsk Toppfotball.

Hva vi leverte

Vi utviklet responsive nettsider for alle skjermstørrelser med mobil som førsteprioritet – et naturlig valg ettersom 75 prosent av fansen følger klubben sin på mobilen.

Selve medieplattformen er bygd på Enonic XP og hostes via Enonic Cloud, som knytter alle systemene sammen. Vi utviklet videre en rekke verktøy og funksjoner i Enonic for å gjøre driften av en så stor og kompleks installasjon kjapp og smidig. Klubbene kan selv oppdatere innholdet på alle klubbsidene fra ett og samme sted, for eksempel bytte en sponsorlogo på alle sidene samtidig. En administrator kan også styre hvilke artikler fra klubbenes ulike sider som skal vises på eliteserien.no.

Tilrettelagt for video
Video er viktig i fotballen. Vi valgte å integrere to videoløsninger i plattformen for å sikre at verktøyet ble så fleksibelt som mulig. Plattformen henter kampdata og spillerdata fra en rekke tilkoblede kilder, som fiks.fotball.no, optasports.com, mediabank.no og videotjenesten Qbrick.

Enklere oppdatering
Medieplattformen består av 43 nettsteder hostet på like mange servere. For at det ikke skulle bli for tidkrevende å oppdatere sidene, bygde vi et effektivt system som sørger for at samtlige nettsider kjører samme versjon, og at nye funksjoner blir tilgjengelige for alle samtidig.

 

Visuell fremstilling av elisteseriern.no


Skaper engasjement
Klubbenes nettsider skal skape engasjement, og hver side har derfor tre ulike modus – før, under og etter kamp – for å bygge opp stemningen på forhånd, tilby live feed og spenning under kampen og oppsummere ved kampslutt. Skiftene skjer automatisk og følger klokkeslettet for kampstart og annen informasjon fra eksterne systemer.

Nye sider på 24 timer
I fotballen rykker klubber opp og ned. Det betyr at nye fotballklubber skal inn i medieplattformen for eliteserien med jevne mellomrom. Vi utviklet et verktøy som kloner og setter opp nettsider for nye klubber i serien. Slik får de lanseringsklare sider innen 24 timer.

Prosessen

Vår største utfordring var å rekke lansering før seriestart. Vi hadde snaut åtte måneder på å få samtlige nettsteder på plass og var avhengige av bunnsolid prosjektledelse både hos oss og hos kunden. Vi utviklet konsept, design og alle tekniske integrasjoner, vi kjørte alle nødvendige tester, og den 22. desember 2016 var vi i mål.

Samarbeidet med Seeds har vært en sann fornøyelse fra første dag, og jeg kan ikke få anbefalt dem nok. Vi ga dem en ekstremt tight tidsplan, som egentlig var umulig å nå. Seeds nådde likevel alle milepælene og leverte et komplett system i desember med hele 41 nettsider – på syv måneder. Etter lanseringen i 2016 har Seeds tatt seg av all driften og den videre utviklingen av plattformen. De er passe ydmyke, men likevel såpass framme i skoa at de tør si ifra når de mener vi tar feil. Sammen med Netlife Design ga de gode råd i prosessen, også om ideer vi selv var fast bestemte på, men som ikke alltid var like lure. Thomas Torjusen i Norsk Toppfotball.

Supert samarbeid
Dette var vårt til da største og mest krevende prosjekt. Det var også et av de mest spennende prosjektene på landsbasis, som svært mange leverandører knivet om å vinne. Teamet hadde riktig innstilling fra første dag, og vi lyktes med å levere alt, inkludert opplæring, innen tidsfristen. Kunden skal ha sin del av æren her. Våre samarbeidspartnere hos Norsk Toppfotball var engasjerte, interesserte og visste hva de snakket om, noe som gjorde vår jobb lettere. Vi vil også berømme Netlife for et tett og godt samarbeid gjennom hele prosessen.

Positiv respons
Når du utvikler en plattform som spenner hele Fotball-Norge, får du mange meninger og ulike behov. Derfor er det viktig at de som jobber med nettsidene til daglig, får fleksible og intuitive verktøy. Løsningen må fungere like godt hos Rosenborg og Brann som hos de små klubbene med én eller to ansatte. Derfor er vi ekstra glade for at responsen fra nettredaktørene er at vi har levert en brukervennlig og nyttig løsning.

Vi legger ikke skjul på at det var en intensiv prosess, men mest av alt var det veldig gøy. «Seeds er vår forlengede arm ut mot brukerne, førstelinjesupport for alle redaktørene i de ulike klubbene. De er ekstremt løsningsorienterte og dekker kundens reelle behov på kortest mulig tid. Fordi Seeds alltid har mye å gjøre, er de svært effektive, noe som er fint for oss. Vi opplever å få valuta for hver krone vi bruker hos dem. Styrkene deres er at de er lettbeinte, dyktige og alltid oppdaterte på teknologi. De er ikke knyttet til ett cms, men har et bredt spekter å spille på og finner den riktige løsningen for hver enkelt kunde» Thomas Torjusen i Norsk Toppfotball.

Ønsker du å vite mer, ta gjerne kontakt med oss

Steinar Magnussen
Steinar Magnussen Forretningsutvikler +4795731083
Jon Arvid Ludviksen
Jon Arvid Ludviksen Prosjektleder +4791560646