OPPDRAGET
GLAVA® er et kompetansemiljø som består av merkevarene Glava Isolasjon, Weber og Gyproc. GLAVA® har hele 500 ansatte, en omsetning på 2,4 milliarder kroner og egne produksjonsenheter i Norge. GLAVA® eies av det franske industrikonsernet Saint-Gobain, en verdensledende totalleverandør av byggevarer med stor vekt på innovasjon.
I 2019 slo de tre merkevarene Glava Isolasjon, Weber og Gyproc seg sammen til Glava-familien og Seeds fikk oppdraget med å utvikle bedre digitale løsninger for Glava-familien sine merkevarer, slik at de igjen kan gjøre det lett å bygge miljøvennlige og komfortable bygg. En konsolidering av selskapenes nettsider og skulle relanseres som nye glava.no.
GLAVA® ønsket å starte et samarbeid med en teknisk spesialist slik at den samlede faglige tyngden Seeds, sammen med kommunikasjonsbyrået Metro Branding sitter på, skal gi en bedre brukeropplevelse og høyere grad av konvertering på glava.no. Nettløsningen er et steg på veien mot GLAVA® sitt mål: Vi skal gjøre det lett å bygge miljøvennlige og komfortable bygg i Norge.
Vi ønsker å stå fram som et felles selskap. Vi var tre veletablerte merkevarer i Norge som plutselig skulle kommunisere sammen. Vi ville fremstå som en felles enhet samtidig som de tre merkevarene skal leve videre. Vi har felles kunder og løsninger der produkter fra flere eller alle merkevarene inngår i samme løsninger. Vi ønsket en felles løsning for å skape synergier på tvers av merkevarene. Per Stræde, marketing og kommunikasjonssjef GLAVA®.
RESULTATET
Prosjektet var et drømmeprosjekt for Seeds som elsker komplekse oppgaver. Her skulle PIM-er knyttes sammen og API-er forvalte og distribuere informasjon i flere kanaler og lag. Kravene til teknisk gjennomføring var høye.
Glava.no har blitt et nytt samlingssted for produkter og informasjon for alle de tre merkevarene i GLAVA® .
GLAVA® hadde mange informasjonssystemer som skulle integreres. I tillegg hadde de ønske om at informasjonen i fremtiden kan deles i mange kanaler. Ikke bare på nett, men kampanjesider, mobilapplikasjoner og apper. Enonic er bygd på en hybrid arkitektur som gjør at det kan fungere som et head less system, hvor innholdet er helt uavhengig av designet og kan deles ut i form av API-er.
Det er nå enklere vedlikehold av all informasjonen GLAVA® har.
CMS-et fra Enonic har et redaktørvennlig grensesnitt som er spesielt viktig når det er mange redaktører som skal jobbe i samme system.
Resultatene har vært veldig gode trafikkmessig. Det viser det gode arbeidet som er gjort på synlighet og redirecting og samarbeidet mellom Metro Branding og Seeds. Det å skape synlighet i markedet skaper jo trafikk til nettstedet.
Per Stræde, marketing og kommunikasjonssjef GLAVA®.
HVA VI LEVERTE
GLAVA® har fått en digital innholdsplattform (Content Hub) som legger til rette for at GLAVA® kan vokse, skalere og utvikle en rekke nye tjenester og applikasjoner i fremtiden. Det er brukt en headless tankegang i bunnen, beriket med funksjonalitet fra tankegangen til tradisjonelle CMS.
Enonic XP ble valgt som plattform, siden den fungerer spesielt godt når det skal bygges digitale løsninger der kommunikasjon mellom front- og backend er viktig. Enonic XP er en hybrid CMS plattform som gjør det mulig å bygge et bredt spekter av nettsider og webapplikasjoner, raskere og rimeligere enn med tradisjonelle verktøy. Takket være unik teknologi som kombinerer applikasjonsmotor, noSQL database, ElasticSearch og CMS kunne Seeds fokusere på å bygge selve applikasjonen fremfor å integrere de ulike plattformkomponentene.
Mindre løsninger som f.eks. kampanjesider og andre nettsteder med begrenset levetid, skal utvikles utenfor Enonic. Dermed kan en utvikle løsninger uten at man trenger å gjøre endringer i selve Enonic XP. Denne typen kampanjesider kan derfor også utvikles av folk som ikke kjenner Enonic, noe som gjør at GLAVA® stiller mye
friere når det kommer til å utvikle løsninger som benytter seg av viktig innhold som er lagret i Enonic XP.
Løsningen gjør at GLAVA® har full kontroll over innholdet (gjennom bruk av Open Source) og man får det beste fra begge verdener når det gjelder headless kontra tradisjonelle CMS.
Prosessen for å få nettsiden opp å stå i samarbeid med Seeds og Metro Branding, har vært veldig god.
Per Stræde, marketing- og kommunikasjonssjef GLAVA®
PROSESSEN
Metro Branding er GLAVAs kommunikasjonsbyrå og leverer strategi, brukeropplevelse, kommunikasjon og design for GLAVA®. Metro Branding og GLAVA hadde allerede kommet godt i gang med prosessen da Seeds ble koblet på. Hvordan var Seeds som leverandør i forhold til forventingene dere hadde.
Mot slutten av prosjektet ble det gjennomført enhetstester, integrasjonstest (sjekke at integrasjoner som er utviklet mot andre systemer fungerer korrekt), kvalitetstest og akseptansetest. Det ble også gjennomført penetrasjonstest og ytelsestest.
Det har vært utfordringer i forhold til valg som er tatt tidligere. Og som alle prosjekter så dukker det opp utfordringer når en går på lufta. Men dette har blitt løst veldig godt av Seeds og Metro Branding.
Per Stræde, marketing- og kommunikasjonssjef GLAVA®