Google Search Console - få innsikt i hva Google vet om dine nettsider

I denne artikkelen vil vi utforske hva Google Search Console tilbyr og hvorfor det er et verktøy du bør ta i bruk, som i tillegg er uproblematisk fra et personverkperspektiv. 


I dagens digitale verden er det å oppnå god synlighet på søkemotorer som Google essensielt for enhver nettsides suksess. Heldigvis tilbyr Google et kraftig og kostnadsfritt verktøy som kan hjelpe nettstedeiere med å forbedre sin synlighet og ytelse. 

Målet med Google Search Console er å gi administratorer av nettsider innsikt i hvordan Google ser din nettside og hvordan Google rangerer ditt nettsted på forskjellige søkeord.

Hva kreves for å bruke Google Search Console? 

For å få tilgang til Google Search Console så kreves det en Google konto og verifisering av at du er administrator av nettsiden. Denne verifiseringen kan gjøres gjennom oppdatering av HTML-koden eller oppdatering av DNS.

Det mest bemerkelsesverdige med Google Search Console er at det ikke krever installasjon av ekstra koder eller sporingsverktøy på selve nettsiden. Dette betyr at Google ikke får tilgang til informasjon om nettstedets brukere, og derfor påvirker det ikke GDPR eller personvernshensyn. Med dette verktøyet kan du få verdifull innsikt i hva Google allerede vet om besøkende på nettsiden din uten å dele dine data med Google.

Få innsikt i hvordan Google ser nettsidene dine

En moderne nettside består av en rekke faktorer som påvirker synligheten i Google. Hastigheten på nettsidene og den tekniske implementeringen er avgjørende for å oppnå best mulig synlighet i søkemotoren.

Med Google Search Console kan du se hvordan Google tolker din nettside, og dette inkluderer viktige parametere som:

  • Søkeresultater: Her kan du analysere hvordan nettsidene dine presterer for ulike søkeord og hvor mye trafikk som genereres fra Google.
  • Kjernestatistikk: Denne informasjonen gir deg innsikt i nettstedets ytelse, slik som klikkraten (CTR), antall visninger og rangering av sideopplevelse. En god CTR er avgjørende for å øke antall klikk på nettstedet ditt.
  • Ranking av sideopplevelse: Google vektlegger brukeropplevelsen høyt, og dette påvirker rangeringen din i søkemotoren. Med Search Console kan du identifisere problemer relatert til sideopplevelsen og ta nødvendige tiltak for å forbedre den.
  • Sider som blir indeksert: Det er viktig å se hvilke sider som blir indeksert for å sikre at alt relevant innhold blir synlig i Google. Hvis viktige sider ikke er indeksert, kan de gå glipp av potensiell organisk trafikk.

Dette er utrolig viktige data for å være sikker på at nettsiden har optimal synlighet. Det å se hvilke sider som blir indeksert er viktig for å være sikker på at alt relevant innhold er synlig i Google. Kjernestatistikk er viktig for å sikre at Google rangerer innholdet ditt høyt. Jo raskere nettsider, jo større er sjansen for at nettstedet kommer til å rangerer høyt i Google.

Søkeresultater er fasiten, her kan du se hvordan nettsidene yter på forskjellige søkeord og hvor mye trafikk som generer fra Google.

Hvordan jobbe med Google Search Console

For å få mest mulig ut av Google Search Console, anbefaler vi å jobbe med verktøyet minst en gang i måneden. Målet bør være å øke antall klikk på nettstedet ditt, noe som kan oppnås ved å øke antall visninger eller forbedre CTR

For å oppnå betydelige forbedringer er det lurt å fokusere på kjernestatistikk-informasjonen og spesielt se etter problemer knyttet til LCP (Largest Contentful Paint), som direkte påvirker lastetiden på nettsidene. Å optimalisere nettsidene for raskere lastetider vil gi en positiv effekt på rangeringen din i Google.

Vil du lære mer om Google Search Console og hvordan du kan jobbe mer effektivt med dette kraftfulle verktøyet? 

Ikke nøl med å kontakte oss på [email protected]. Thea Brammer Larsen og Egil Fujikawa Nes, står klare til å hjelpe deg med å ta nettstedet ditt til nye høyder i Google-søkene.

Skrevet av Thea Brammer Larsen og Egil Fujikawa Nes

Send oss en melding