Glava er et kompetansemiljø som består av merkevarene Glava Isolasjon, Weber og Gyproc. Glava har hele 500 ansatte, en omsetning på over 2,4 milliarder kroner og egne produksjonsenheter i Norge. De eies av det franske industrikonsernet Saint-Gobain, en verdensledende totalleverandør av byggevarer med stor vekt på innovasjon.

I 2019 ble det en konsolidering av selskapenes nettsider og Glava ble relansert som nye glava.no bygget på Enonic XP som CMS. Dette ble gjort i samarbeid med Seeds og kommunikasjonsbyrået Metro Branding.

Etter flere års erfaring med integrasjon under Glava paraplyen har man nå etablert Glavagruppen med egne nettsider for merkevarene Glava Isolasjon (www.glava.no), Weber (www.weber-norge.no) og Gyproc (www.gyproc.no). Målet med de nye sidene er å gjøre det enda enklere for brukerne å finne relevant informasjon.

Etablering av nye nettsider gir Glava en ny og bedre plattform for videre markedsarbeid for alle merkevarer, og vesentlig større muligheter til å presentere godt innhold som er relevant for den aktuelle merkevaren. Ikke minst vil det styrke lanseringen av Gyproc Klima, som nå vil få anledning til å være et tydelig hovedbudskap på gyproc.no.

UTFORDRING

Over de siste 4 årene har Glavagruppen jobbet iherdig med forvaltning og innovasjon på nett. Bluestone PIM har blitt implementert som product information management system på tvers av alle merkevarer og innhold har blitt opprettet for å gjenspeile mulighetene som finnes ved å kombinere merkevarene.

I fasen inn mot lansering har det først og fremst blitt jobbet med å splitte opp og flytte alt eksisterende innhold inn på de tre nye nettsidene. Informasjon om produkter, dokumentasjon og løsninger for den enkelte merkevaren er dermed knyttet til de respektive merkevare. I tillegg er det nå en bedre og renere sammenkobling av bilder, tekst og annet innhold, som gjør at denne endringen vil oppleves som en tydelig forbedring.

Med Glava som en av Norges sterkeste og mest historiske merkevarer så var det også viktig at endringene skjedde med stor nøyaktighet, slik at SEO verdien for Gyproc og Weber sitt innhold ble beholdt da de fikk nye nettsider.

LØSNING

Med mer enn 20 000 innholdsobjekter i Enonic XP var det essensielt at så mye som mulig av innhold kunne flyttes programmatisk. Takket være god datastruktur i Enonic XP og en fleksibel integrasjon mot Bluestone PIM var vi i stand til å gjenbruke all eksisterende kode for produkter og dokumentasjon.

I Enonic XP er hvert varemerke strukturert som et eget prosjekt hvor hver av de tre nettsidene har installert samme Enonic XP applikasjon for Bluestone PIM integrasjon og for nettside applikasjonen. Når applikasjonene konfigureres for hver nettside velges hvilke varemerker som skal synkroniseres med Bluestone PIM og hvilke design nettsiden skal ha.

For å være compliant med Saint-Gobain sine globale standarder for IT sikkerhet er hele løsningen beskyttet av Imperva sin Web Application Firewall.

RESULTAT

Lansering av tre nye nettsider for Glavagruppen er et perfekt eksempel på at det lønner seg å tenke langsiktig med investeringer i teknologiplattformer. Ikke en eneste kode linje som har blitt utviklet over de siste 4 årene var overflødig. Takket være investering i god innholdsarkitektur og et godt designsystem var det uproblematisk for Glavagruppen å lansere tre nye nettsider på deres eksisterende Enonic XP plattform da forretningsbehovene endret seg.